• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Bör ju vara så att betyget avgör vilken kategori, inte det omvända.

Mycket möjligt men vet bara att för mig har betyget ändrats direkt när scoren ändrats till en annan kategori.. Kan vara en slump. Någon får gärna mot argumentera med fakta å källa så jag kan slippa koncentrera mig på denna jäkla score. Som för övrigt verkar fördröjd. Mars månad ä fortfarande inte "klar"
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
upload_2020-4-5_22-31-5.png


Här kan man läsa att UC skapat Score för kreditkollen för att göra det enklare att förstå. Jag tycker väl att riskprognosen är lätt nog att förstå :thinking:
 

nolimit

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
2 April 2019
Meddelanden
262
Mottagna reaktioner
133
Poäng
327
Visa bilaga 846

Här kan man läsa att UC skapat Score för kreditkollen för att göra det enklare att förstå. Jag tycker väl att riskprognosen är lätt nog att förstå :thinking:

Kan inte heller se poängen med UC score som komplement till riskprognos/ UC betyg. Jag antar att UC score baseras på samma parametrar som riskprognosen och uppdateras på exakt samma sätt. Finns det några skillnader förutom att uppdatering av UC score släpar efter riskprognosen?
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Ja då kom äntligen återbäringen för mig å många andra. Nu väntar man bara ihjäl sig på uppdatering av inkomstuppgifterna... Någon med erfarenhet när det blir av? Om man deklarerat redan. I april har jag lyckats läst mig till men mitten av månaden i samband med ucbetyget? Eller? Har inte koll på tidigare år
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 407
Mottagna reaktioner
13 480
Poäng
8 917
Om man sänkte underskott så innan midsommar väl .
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 886
Mottagna reaktioner
1 650
Poäng
1 117
Mycket möjligt men vet bara att för mig har betyget ändrats direkt när scoren ändrats till en annan kategori.. Kan vara en slump. Någon får gärna mot argumentera med fakta å källa så jag kan slippa koncentrera mig på denna jäkla score. Som för övrigt verkar fördröjd. Mars månad ä fortfarande inte "klar"

Eftersom ångerrätten är 14 dagar så väntar man på att den är över för dom som blivit beviljad lån innan man uppdaterar UC. Uppdatering brukar ske runt 15e, 16e varje månad.

När det gäller kreditscore så använder sig UC utav en form av FICO Score för att beräkna betyget. Fast med skatteverkets siffror som en del av det. (Finns inte i många länder att kreditupplysningsföretagen har tillgång till myndigheters data gällande inrapporterade inkomster/underskott osv. Det är en mer manuell process i många länder. Nedan kan du se vad som påverkarbetygen mest.

ce_FICO-Score-chart.png


credit-score-ranges-600x450.png



Nedan kan du läsa på mer om FICO.

https://www.investopedia.com/terms/f/ficoscore.asp

https://www.myfico.com/credit-education/credit-scores

I ovan kategorier i bild nr 1 så har varje kategori en del underkategorier som utgör vilket betyg du får i vardera kategori.
Sedan räknas betygen ihop från vardera kategori som utgör ditt totala kreditbetyg/score.

När det kommer till ex upplysningar så är inte en UC FF bara en vanlig UC FF utan även dom delas upp i kategorier.
Ex en UC för elräkning eller mobilabbonemang belastar inte ditt betyg märkvärt. Swedbank anses som mindre belastning än Lendo/Advisa.
Medan en bluestepföfrågan som riktar sig mot folk med betalningsanmärkningar gör en tung UC föfrågan som kan påverka ditt betyg 10%.

Payment history (ex förfrågningar, betalar du i tid, har du skuldsaldo hos kronofogden) samt amounts owned (utnyttjad kredit i procent, hur mycket i lån du har, hur ofta du tar lån osv). Dessa 2 kategorier står för närmare 65% av ditt totala betyg enl bild. Medan ex credit mix delvis står bara för 10% av ditt totala betyg, delvis på hur många långivare det är uppdelat på.

Jag är ingen expert i kategorin. Men det är lite grundläggande info över hur det fungerar med kreditbetyget på min uc.
 

Larryboy

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
27 December 2018
Meddelanden
571
Mottagna reaktioner
109
Poäng
317
Hej. Tog tyvärr på mig en onödig förfrågan då vissa påstod att thorn tillåter låna med anmärkningar. Men icke sa nicke! En onödig ff. Nu till frågan. Jag har 35.1 på minuc.se men på uc kopian från thorn står det 21.2. Fattar inte vilken jag ska gå på.
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
997
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Thorn har lägre krav, så hos dem är din ucscore 21.2, medan den kan vara 35.1 hos en aktör med högre krav
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp